DRIE TIPS VOOR IEDERE ONDERNEMER: HOE JE TO-DO-LIJST AF TE WERKEN, ZODAT JE TIJD HEBT VOOR FOCUS OP JE CORE BUSINESS

Home / BLOG / DRIE TIPS VOOR IEDERE ONDERNEMER: HOE JE TO-DO-LIJST AF TE WERKEN, ZODAT JE TIJD HEBT VOOR FOCUS OP JE CORE BUSINESS

Afgelopen weekend was ik met mijn gezin op het Noordzeestrand aan het genieten van het fantastische nazomerweer!

Ik vind het altijd heerlijk op het strand, uitkijken over die oneindige zee. Het geluid van de golven. De één hoger dan de ander. En ze blijven maar komen, de één na de ander. Het stopt nooit… Net als die to-do-lijst van een ondernemer. Deze lijkt ook nooit te eindigen! Er is altijd wel iets te doen.

Ben je niet druk met opdrachten en klanten, dan wel met je nieuwe website, een nieuwe dienst, je administratie of die ene samenwerking. Allemaal randzaken die simpelweg bij het ondernemen horen. Of je nu wilt of niet.

Herken je dat? Die to-do-lijst die je nooit af kunt ronden? Ik deel graag drie tips met jou waardoor het einde wel in zicht komt.

 

 “TIJD PLANNEN IS TIJD BESPAREN” (PRESIDENT DWIGHT D. EISENHOWER)

Eerst een stukje theorie. Misschien heb je wel eens van de timemanagement prioriteitenmatrix van Eisenhower gehoord. Ik help je graag even herinneren zonder dat je een half studieboek hoeft te lezen. Daar heb je immers geen tijd voor!

 
TIP 1 – MAAK EEN PLANNING

Mijn eerste tip is dan ook om een planning te maken.

Stap 1: Kies een moment of enkele momenten in een week waarop jij aan je to-do-lijst gaat werken. Blok deze momenten in je agenda. Kijk eens wanneer het ‘vloed’ is wat betreft het werk voor je klanten en opdrachtgevers en op welke momenten het ‘eb’ is. Oftewel, wanneer kun jij je opdrachten even laten rusten zonder dat hierdoor problemen ontstaan?

Stap 2: hang aan iedere taak op je to-do-lijst de juiste waardering conform de prioriteitenmatrix. Kortom, stel je prioriteiten.

 

TIP 2 – MAAK JE TAKEN KLEIN

We gaan gelijk naar de tweede tip. Want om actief te kunnen starten op deze door jou geplande momenten moet je natuurlijk niet gelijk als een berg tegen die eerste enorme taak op kijken. Dus zodra je de momenten hebt geblokt in je agenda en je hebt je prioriteiten gesteld, ga je aan de slag om de taken kleiner te maken.

Wil je de hele financiële administratie bij werken, factureren, je btw aangifte doen en je urenregistratie bijwerken? Bepaal dan wat realistisch is om te doen in het tijdsbestek wat je geblokt hebt. Als je slechts een uur hebt en je neemt jezelf voor dat je al deze taken in dat uur af gaat ronden zal dat geen bevredigend gevoel opleveren aan het einde; je hebt immers weer je to-do-lijst niet af kunnen ronden. Maak die grote klussen, die hoge golven, behapbaar, zodat je niet verdrinkt in je taken.

 

TIP 3 – BEGIN GEWOON!

Ja, ik weet het, het klinkt als een enorm cliché en dat is het eigenlijk ook wel! Maar het werkt wel. Iedereen kent wel die taken waar je als een berg tegen op ziet omdat je denkt dat het moeilijk is, het toch niet lukt of omdat je simpelweg geen zin hebt… Mijn advies; maak dan gewoon eens een begin. Geef jezelf 30 minuten tot een uur; als je dan nog niet verder bent, het echt niet lukt, je niet de juiste middelen of expertise hebt kun je altijd overstappen op plan B. Maar de kans is heel groot dat je al een heel eind op weg bent en je denkt ‘heb ik daar nu al die tijd tegen op gekeken’? Denk aan die koude duik in zee… en daarna aan de enorme energie en voldoening na afloop! Wat weerhoud je dan eigenlijk nog?

 

PLAN B

En lukt het echt niet? Omdat je echt te weinig tijd hebt, je agenda overvol zit met werk voor klanten en opdrachtgevers? Je niet de juiste expertise hebt? Dan heb je altijd nog Plan B: zoek een Virtual Assistant die jou alle randzaken van het ondernemen uit handen kan nemen. Een Virtual Assistant maakt een planning, stelt de prioriteiten en voert taken voor je uit. Zodat jij een lege to-do-lijst hebt EN je volledig kunt focussen op je core business!

 

Succes met plannen! En ik hoop dat je deze week nog een moment kun plannen om van het mooie nazomerweer te genieten. Ik wens je een fijne week!

#Virtual #Assistant #VA #to-do-lijst #timemanagement #prioriteitenmatrix #Eisenhower #plannen #tips #tijdbesparen #ondernemen

Interessant? Voel je vrij het te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *