EEN VIRTUAL ASSISTANT: DE BASISBEHOEFTE VAN EEN SUCCESVOLLE ONDERNEMER. GELDT DIT OOK VOOR DE SECRETARESSE?!

Home / BLOG / EEN VIRTUAL ASSISTANT: DE BASISBEHOEFTE VAN EEN SUCCESVOLLE ONDERNEMER. GELDT DIT OOK VOOR DE SECRETARESSE?!

PA, VA, Secretaresse, Management Assistant, Directiesecretaresse… what’s in a name?! Ik geloof dat een Virtual Assistant de basisbehoefte is voor een succesvolle ondernemer die wil groeien. Maar het vak van de secretaresse schijnt te gaan verdwijnen… hoe zit dat nu? Zijn we appels met peren aan het vergelijken? Benieuwd naar mijn visie? Lees dan nu verder.

 

SCHOEVERSMEISJE(S)

Afgelopen weekend las ik het boek ‘De meisjes van Schoevers’ van Peter de Waard en Petra van den Brink. Het boek staat in mijn boekenkast gezien ik een ‘Schoevers meisje’ ben. Daarnaast heb ik voor Schoevers binnen het voortgezet onderwijs voorlichtingen gegeven over het vak en de Schoevers opleidingen. Kortom, ik heb Schoevers in mijn hart gesloten.

 

HET BOEK

Het boek beschrijft de geschiedenis van Schoevers in de afgelopen 100 jaar (uitgave 2013, het jaar dat Schoevers 100 jaar bestond). De geschiedenis van Schoevers (en de secretaresse) wordt in het licht gesteld van de veranderende tijden en opvattingen in de afgelopen eeuw in Nederland. Tevens wordt er beschreven hoe Schoevers bij heeft gedragen aan de emancipatie van de werkende vrouw in Nederland.

 

ONTWIKKELINGEN

En nu, anno 2017, hoor je links en rechts dat het secretaresse vak geen toekomst heeft. Maar is dat zo? Ik geloof dat dit valt en staat met de inhoud van het vak en de functietitel.

Alle beroepen ontwikkelen zich in de loop der tijd. De boer melkt de koeien niet meer op een krukje in het weiland, de fietsenmakers moet zich blijven ontwikkelen zodat ze e-bikes kunnen verkopen en repareren, winkeliers moeten naast hun winkel aan webshops en social media geloven en architecten tekenen hun ontwerpen niet meer met potlood en liniaal op papier.

Zo ontwikkelt het vak van de secretaresse zich ook (ik houd voor het gemak de term secretaresse nog even aan): van steno, koffie halen en knopen aannaaien naar de typemachine en telefonie tot sparringpartner en adviseur.

 

WHAT`S IN A NAME

De term secretaresse wekt vaak een ouderwets en gedienstig beeld op. De functietitel wekt een beeld op van het vak wat totaal niet meer aansluit bij de hedendaagse taken en verantwoordelijkheden van een secretaresse.

Anderzijds zou je kunnen zeggen dat men wel gelijk weet in welke branche je werkzaam bent! In de afgelopen maanden heb ik meerdere keren de vraag gekregen wat een VA is en doet. En al die hippe termen die functies compleet oppoetsen of misschien wel uit z’n verband trekken roepen vaak ook vraagtekens op.

 

WAT DAN WEL?

Maar welke naam ‘moeten’ we dan gebruiken? In het boek over Schoevers wordt gesproken over ‘co-manager’. Omdat ik het vak door en door ken vind ik het absoluut geen verkeerde term. Maar het is nog geen naam die ik terug zie in mijn netwerk, vacatures of de branche. Ik gebruik de term zelf (nog?) niet.

Ik noem mijzelf vaak een organisatietalent, maar ik zie dit niet als functietitel. Wel heb ik een goed gevoel bij het woord ‘assistent’ (of de Engelse variant hiervan). Je assisteert tenslotte iemand.
‘Ondersteunen’ klinkt misschien nog wat gedienstig, maar in mijn ogen assisteer je bijvoorbeeld bij; het uitrollen van een nieuwe dienst of producten, het maken van een nieuwe website of bij het brainstormen over ideeën om deze vervolgens vorm te geven. En als we het hebben over adviseren, dan denk ik ook aan assisteren. Je deelt je kennis, daarmee help (of assisteer) je jouw leidinggevende of opdrachtgever.

Voor het woord ‘assistant’ kun je natuurlijk ieder woord plakken wat bij de organisatie, of vorm van assisteren, past. Denk aan Management Assistant, Personal Assistant, Virtual Assistant, Directie Assistent, enz.

 

DE BEWUSTWORDING EN HET GEVOEL

Naast deze functie inhoud en functietitel gaat het naar mijn mening ook gewoon om de bewustwording bij de mensen en je eigen gevoel.

Iedereen moet simpelweg weten dat er zoveel verschillende soorten secretaresses (assistants?!) zijn en wat hun hedendaagse takenpakket en verantwoordelijkheden zijn. Oftewel wat ze voor je kunnen betekenen. Met termen als adviseur, sparringpartner, sidekick, rechterhand en co-manager zijn we allemaal weer wakker!

Ik heb in het verleden nooit een gedienstig gevoel (in de negatieve zin van het woord) gehad bij de term secretaresse. Ik weet zelf wel wat ik daadwerkelijk doe voor ondernemers en wat ik in mijn mars heb. Welke naam ‘je het beestje’ dan geeft maakt mij niet heel veel uit.

Ik weet nog wel, toen ik na mijn HBO opleiding en enkele jaren werkervaring besloot om diverse Schoevers opleidingen in de avond te gaan volgen, zodat ik kon gaan doen waar ik heel blij van werd; andere mensen helpen met plannen, regelen en organiseren. Dat mensen mij soms aan keken… je gaat na je HBO als secretaresse aan het werk?! Wat voor down grade is dat? Maar ik wist wel beter.

Maar hier ligt misschien wel een taak voor de gehele branche; kenbaar maken wat we in onze mars hebben. Waardoor het beeld bij de term ‘secretaresse’ toch eindelijk eens gaat veranderen.

 

BANGMAKERIJ

Waar ik me af en toe wel druk over kan maken is de ‘bangmakerij’ dat het einde van ons vak in zicht is.

Ja, natuurlijk, de ‘oude variant’ van het vak zal niet blijven bestaan. Maar als jij je blijft ontwikkelen, blijft leren en groeien en mee gaat met de tijd denk ik dat je nog heel lang van dit vak kunt genieten! Misschien moet je het in andere vormen zoeken, of bij andere werk- of opdrachtgevers. Maar als je wilt kun je in mijn ogen blijven plannen, regelen en organiseren.

Het UWV schreef laatst een artikel waarin zij secretaresses adviseerden zich om te laten scholen tot onder andere callcentermedewerker of klantenservicemedewerker… met echt alle respect voor alle call- en klantenservicemedewerkers want dat is ook een vak wat je moet kunnen en bij je moet passen!… dus dat meen ik heel oprecht, met alle respect. Maar in mijn ogen heeft het UWV hiermee geen enkel idee wat de hedendaagse ‘secretaresse’ (of welke functietitel je ook voert) doet en waarvoor ze worden opgeleid.

Je zou bijna denken ‘proberen we een vak kapot te maken’ of ‘mensen bang te praten’?

En ja, eerlijk is eerlijk, ongetwijfeld werken er nog veel secretaresses in deze ouderwetse variant van de secretaressefunctie. Tegen deze secretaresses wil ik vooral zeggen: ga leren, zorg dat je jezelf ontwikkelt, bij blijft en met de tijd mee gaat. Dan ben ik ervan overtuigd dat je nog lange tijd van je vak kunt genieten! En wil je iets heel anders? Ga ervoor! Laat je informeren, inspireren en ga ontdekken. Er zijn zoveel mooie initiatieven en opleidingen tegenwoordig.

 

BASISBEHOEFTE

Ik ben er van overtuigd dat een Virtual Assistant een basisbehoefte is voor de succesvolle ondernemer die wil groeien en dat ik hierdoor mensen kan blijven helpen met plannen, regelen, organiseren en adviseren. Daarom werk ik als Virtual Assistant.

Ik geloof in drie succesfactoren voor het ondernemen. 1. Je kunnen focussen op je core business. 2. Een goede werk-privé balans. 3. Constant actief blijven ondernemen (ook wanneer je agenda vol loopt met opdrachten). Je kunt dit niet alleen gezien er maar 168 uur in een week zitten en je ook nog moet slapen… en dat is helemaal niet erg. Dan wordt het simpelweg tijd voor de volgende stap. Tijd voor een Virtual Assistant!

Wil je weten waarmee ik je kan assisteren? Stuur mij dan nu een berichtje via hinke@pro-hinke.nl.

Interessant? Voel je vrij het te delen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *